Łączna liczba wyświetleń

środa, 3 kwietnia 2013

Kwiecień miesiącem książek

Co roku w kwietniu obchodzone są dwa święta związane z książkami. Są to:
Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci oraz Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich.


Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci obchodzony jest 2 kwietnia, w dzień urodzin  baśniopisarza Hansa Christiana Andersena. Celem tego dnia jest rozpowszechnienie książek dla dzieci oraz wspieranie czytania przez najmłodszych.

 W tym roku gospodarzem dnia były Stany Zjednoczone, plakat zaprojektował Ashley Bryan, a autorką motta „Bookjoy Around the World…” jest Pat Mora.

"Radość z książek ogarnia świat
Możemy czytać, Ty I ja.
Zobacz jak litery stają się słowami
a słowa książkami
w naszych dłoniach.
Z ich kart słyszymy szepty,
ryk rzek,
wesołą piosnkę niedźwiedzi
nuconą do księżyca
W szarych, upiornych zamkach
z naszych dłoni strzela w niebo
kwitnąca gałąź. Dziewczyny zrywają się
do lotu, chłopaki gonią błyszczące gwiazdy.
Czytamy – ty I ja, więcej I więcej,
Radość z książek ogarnia świat."


Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich obchodzony jest 23 kwietnia. Celem tego dnia jest promocja czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich. Po raz pierwszy obchodzono ten dzień w 1995 roku.
Data 23 kwietnia została wybrana jako symboliczna dla literatury światowej. "W tym dniu zmarli m.in. Miguel de Cervantes, William Szekspir i historyk peruwiański Inca Garcilaso de la Vega . Na ten sam dzień przypada również rocznica urodzin lub śmierci innych wybitnych pisarzy, np. Maurice’a Druona, Halldóra Laxnessa, Vladimira Nabokova, Josepa Pla i Manuela Mejía Vallejo. W Wielkiej Brytanii i Irlandii Światowy Dzień Książki wyjątkowo obchodzony jest w pierwszy czwartek marca, tak aby święto to wypadało w trakcie semestru szkolnego."
(źródło:  http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awiatowy_Dzie%C5%84_Ksi%C4%85%C5%BCki_i_Praw_Autorskich )
 



czwartek, 14 marca 2013

STOP LIKWIDACJI BIBLIOTEK





List otwarty do Ministra Administracji i Cyfryzacji 
Michała Boniego w obronie bibliotek

Szanowny Panie Ministrze!

Zwracamy się do Pana Ministra z apelem o rezygnację z pomysłu zmiany statusu bibliotek szkolnych poprzez „stworzenie możliwości wykonywania zadań biblioteki szkolnej przez bibliotekę publiczną”. Umieszczenie takiego założenia w projekcie ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego stworzy przyzwolenie prawne na masową likwidację bibliotek szkolnych. Prosimy o podjęcie rzeczywistych starań o edukację czytelniczą i informacyjną młodego pokolenia.

To ewidentna próba poszukiwania iluzorycznych oszczędności i przejaw myślenia z perspektywą sięgającą jedynie do końca „rocznego budżetu”.
To pogłębianie fatalnych wskaźników czytelnictwa (ponad połowa dorosłych Polaków nie czyta książek).
To przejaw całkowitej nieznajomości nowoczesnych trendów w edukacji.
To wyraz urzędniczej niefrasobliwości i przykład przeprowadzania testów na „żywym organizmie” – uczniach.
To wyraz nieznajomości misji biblioteki szkolnej i sprowadzanie jej funkcji wyłącznie do wypożyczania książek.
To utrudnianie spełniania ważnej roli społecznej przez biblioteki publiczne.
Edukacja jest jednym z obszarów finansowanych przez państwo, w których pochopnych oszczędności wprowadzać nie można, bo na pewno się one nie opłacą. Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie.

Obowiązek szkolny dotyczy wszystkich. Nie zabierajmy uczniom równych szans poprzez likwidowanie bibliotek szkolnych. Nie pozbawiajmy ich książek oraz umiejętności właściwego wykorzystywania współczesnych źródeł informacji. Pozwoli im to w przyszłości na korzystanie bez kompleksów m.in. z pięknych bibliotek uniwersyteckich.

Wskaźniki czytelnictwa w Polsce są zatrważające. Instytucje państwowe i organizacje społeczne prześcigają się w inicjowaniu programów zachęcających do czytania. Starają się wspierać system edukacji. Nie możemy zatem pozwolić na wprowadzenie krótkowzrocznych ograniczeń dostępu dzieci do książek, do tradycyjnych i cyfrowych źródeł wiedzy.

Szanowny Panie Ministrze, planuje Pan umożliwienie likwidowania bibliotek, określając to łączeniem „dla dobra społecznego”. Warto zwrócić uwagę, że w wyniku połączenia kilku bibliotek pozostaje tylko jedna z nich. Zawsze skutkiem będzie utrudnienie dostępu dla dotychczasowych użytkowników. Biblioteka szkolna znajdująca się poza terenem szkoły przestaje być biblioteką szkolną, nawet jeśli posiadałyby taką nazwę. Również biblioteką szkolną nie zostaje automatycznie biblioteka publiczna przez samo umieszczenie jej w budynku szkoły.

Połączenie biblioteki szkolnej z biblioteką publiczną uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie obydwu. Wspólny dla nich jest jedynie pierwszy człon nazwy. Biblioteki publiczne to bardzo ważne lokalne ośrodki krzewienia kultury i stymulowania czytelnictwa. Do realizacji tych celów dostosowują one zbiory, metody pracy, przygotowują bibliotekarzy.

Natomiast biblioteki szkolne są przede wszystkim współodpowiedzialne za osiągane efekty kształcenia i doskonalenie umiejętności uczenia się. Nauczyciele bibliotekarze prowadzą zajęcia bezpośrednio z uczniami, przygotowują ich do poruszania się w świecie literatury, kultury i informacji. Tylko ścisła współpraca nauczycieli bibliotekarzy z gronem pedagogicznym szkoły, znajomość uczniów i ich problemów pozwala skutecznie wyrównywać szanse, zapewnić bezpieczeństwo, promować kreatywność i tworzyć edukacyjną wartość dodaną.

Biblioteka szkolna jest tzw. biblioteką pierwszego kontaktu. Jedyną, do której uczeń nie musi się zapisywać (stając się uczniem, zostaje czytelnikiem) i do której nie musi specjalnie chodzić (ma ją na co dzień w szkole). Dzięki temu biblioteka szkolna odgrywa ważną rolę w edukacji czytelniczej dzieci. To biblioteka szkolna rozwija, a często inicjuje potrzebę sięgania po książki, decydując tym samym o czytelnictwie społeczeństwa w późniejszych latach.

Jedną z podstawowych funkcji biblioteki szkolnej jest wyrównywanie szans edukacyjnych. Nie każdy rodzic będzie miał czas i nie każdy (niestety) będzie czuł potrzebę chodzenia z dzieckiem do biblioteki publicznej. Oznacza to uzależnienie edukacji czytelniczej wyłącznie od determinacji rodziców (ponad połowa dorosłych Polaków nie czyta książek). Najmłodsi uczniowie nie pójdą sami do biblioteki publicznej, natomiast do szkolnej mogą przyjść na każdej przerwie. Trudno wyobrazić sobie sytuację, że spotykają tam dorosłych użytkowników dostępnej dla każdego biblioteki publicznej.

Od r. 2008 obowiązuje nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego. Zapisano w niej rolę biblioteki szkolnej w procesie edukacji, określono funkcje nauczyciela bibliotekarza, zawarto zalecenie współpracy wszystkich nauczycieli w korzystaniu z bibliotek, pełniących funkcje szkolnych ośrodków informacji. Obecnie nowa podstawa programowa wchodzi do pierwszych klas szkół ponadgimnazjalnych. Czy już minął czas, by stwierdzić, że niepotrzebnie?

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, zamiast umożliwiać likwidację bibliotek szkolnych, powinno szukać możliwości finansowych służących dalszemu przystosowywaniu ich do wyzwań współczesności. Projekt MAiC traktujemy jako próbę załatwiania iluzorycznych oszczędności kosztem kluczowej sprawy społecznej.

Szanowny Panie Ministrze, skupmy się na potrzebach współczesnego świata i cywilizacyjnych szansach przyszłych pokoleń Polaków. Zamiast niszczyć, budujmy, wykorzystując istniejący potencjał. Tak jak nie może istnieć dobry uniwersytet bez dobrej biblioteki uniwersyteckiej, tak bez dobrej biblioteki nie może istnieć dobra szkoła. Liczymy, że jako Minister Administracji i Cyfryzacji nie dopuści Pan do likwidacji żadnej biblioteki szkolnej w obecnym rozumieniu prawnym.

Z poważaniem

(źródło: http://www.stoplikwidacjibibliotek.pl/list.php)

Światowy Dzień Poezji

Światowy Dzień Poezji obchodzony jest 21 marca. Został ustanowiony przez UNESCO w 1999 roku. Jego ideą jest promocja pisania, czytania, publikowania i nauczania poezji

W ramach obchodów tego dnia organizowane są na całym świecie  festiwale, konferencje, konkursy, koncerty, spotkania literackie i autorskie,  poświęcone upowszechnianiu i popularyzacji poezji.

poniedziałek, 11 lutego 2013

Dzień Bezpiecznego Internetu 2013

Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest w tym roku 5 lutego. W naszej szkole po feriach, w ramach akcji "Bezpieczeństwo w sieci Internet", będziemy rozmawiać o prawach i obowiązkach cyfrowego obywatela.
Nasze działania będą realizowane pod hasłem "SERFUJĘ - RESPEKTUJĘ".
Podstawowe zasady  bezpieczeństwa w Internecie przedstawia poniżej zamieszczona rymowanka:
"Bezpieczeństwo w Internecie?
Co to znaczy? Wy już wiecie!
Adres, numer telefonu –
Ja nie zdradzam ich nikomu!
Ile lat mam się nie chwalę,
Z obcym nie rozmawiam wcale!
Komu swe zdjęcia wysłać mam?
Tylko tym, których dobrze znam!
A jak czegoś nie rozumiem,
Boję się lub też nie umiem

Tata, mama, w szkole Pani,
Zawsze mogę liczyć na nich!"
(źródło: "Przygody Plika i Foldera w Sieci" scenariusz pobrany ze strony http://www.plikifolder.pl/index.php?p=edukacja)

piątek, 4 stycznia 2013

"W krainie wierszy Juliana Tuwima" - lekcje biblioteczne

Utwory Juliana Tuwima chętnie czytane zarówno przez dzieci jak i dorosłych. Wiersze poety do dziś bawią i wzruszają kolejne pokolenia czytelników.
Uczniowi klas I i II mieli okazję brać udział w lekcji bibiotecznej " W krainie wierszy Julina Tuwina". Dzieci z zaintersowaniem i  uśmiechem na twarzy słuchały utworów poety. Największym powodzenie cieszyły się: "Pan Trąbalski", "Bambo", "Samochwała", "Pan Hilary" i "Lokomotywa". Dzięki wielu interesującym przygodom, które zostały opisane w wierszykach, uczniowie mogli odbyć wspaniałą podróż do krainy fantazji.


Na zakończenie zajęć uczniowie naryswali wybrane pstacie z wierszy poety. Zapraszam serdecznie wszystkich do obejrzenia prac.

Konkurs na kartkę świąteczną

Święta Bożego Narodzenia, to czas miłości, radości, przebaczania, ale także jest to czas refleksji, spotkań w gronie przyjaciół, rodziny – w gronie najbliższych.
Chcą przybliżyć dzieciom z Publicznej Szkoły Podstawowej w Suchej okres przedświąteczny, Biblioteka Szkolna z Biblioteką Publiczną ogłosiły kolejny konkurs. Tym razem tematem prac plastycznych była
„KARTKA BOŻONARODZENIOWA. Celem konkursu było rozwijanie twórczości plastycznej dzieci oraz aktywności twórczej, rozbudzanie zainteresowań tematyką związaną ze Świętami Bożego Narodzenia. Jury w składzie: Justyna Makowska – pracownik filii bibliotecznej, Edyta Mróz- nauczyciel bibliotekarz, Monika Zielińska – nauczyciel przedmiotowy, spośród prac złożonych w bibliotece wyłoniły zwycięzców i tak przyznano:


I MIEJSCE – Zuzannie Wójcik kl. II
II MIEJSCE – Przemysławowi Paskowi – kl. IV a
III MIEJSCE Dominice Kmieć – kl. III

Wyróżnienia otrzymali:
Dominik Frączyk – kl. IV a
Aleksandra Maj – kl. IV a
Julia Jarząbek – kl. III


Wręczenie nagród odbyło się 20 grudnia 2012 r. podczas Jasełek szkolnych. Zwycięzcy otrzymali dyplomy i nagrody plastyczne. Wszystkim serdecznie dziękujemy za udział w konkursie a chętnych zapraszamy do obejrzenia wystawy „ KARTEK BOŻONARODZENIOWYCH” wykonanych przez uczniów naszej szkoły.
Justyna Makowska, Edyta Mróz