fot. Juliusz Multarzyński (c) IMIT
WITOLD LUTOSŁAWSKI
jeden
z najwybitniejszych kompozytorów polskich wszech czasów, urodzony
25 stycznia 1913 w Warszawie, zmarł 7 lutego 1994 w Warszawie.
Studiował w Konserwatorium Warszawskim (1932-1937) kompozycję u
Witolda Maliszewskiego oraz grę na fortepianie u Jerzego Lefelda.
Pierwszym sukcesem było prawykonanie Wariacji symfonicznych
pod dyrekcją Grzegorza Fitelberga (1939). Jego karierę zahamowały
lata wojny – grał wtedy wraz z Andrzejem Panufnikiem w
warszawskich kawiarniach, dokonując opracowań ok. 200 utworów na 2
fortepiany. Z tego czasu pochodzą słynne Wariacje na temat
Paganiniego.
Twórczość
Lutosławskiego przechodziła liczne przeobrażenia stylistyczne, od
neoklasycyzmu i inspiracji folklorem w początkowym okresie do bardzo
indywidualnego języka w dojrzałych latach. Pierwszym z długiego
szeregu arcydzieł stał się Koncert na orkiestrę (1954)
–najczęściej na świecie wykonywany utwór Lutosławskiego.
Rosnącą międzynarodową sławę Lutosławskiego umocniły takie
dzieła, jak Muzyka żałobna (1958), Gry weneckie (1961),
wprowadzające aleatoryzm kontrolowany, Trois poèmes d’Henri
Michaux (1963), od których rozpoczął działalność jako
dyrygent własnych utworów, Kwartet smyczkowy (1964), Livre
pour orchestre (1968), Preludia i fuga (1972). Napisał
wiele dzieł z myślą o wielkich wykonawcach – m.in. Koncert
wiolonczelowy dla Mścisława Rostropowicza, Łańcuch II
dla Anne-Sophie Mutter, Koncert fortepianowy dla Krystiana
Zimermana, utwory wokalne dla Petera Pearsa i Dietricha
Fischera-Dieskaua. Do arcydzieł z ostatniego okresu należą III
i IV Symfonia oraz Chantefleurs et chantefables.
Już
od lat 50. Lutosławski cieszył się rosnącą międzynarodową
sławą, był zapraszany do udziału w prestiżowych festiwalach i do
jury konkursów kompozytorskich, prowadził wykłady i kompozytorskie
kursy. Otrzymywał zamówienia od czołowych orkiestr i instytucji.
Za swoje dokonania został uhonorowany licznymi nagrodami (m.in. im.
Jurzykowskiego, Siemensa, Herdera, Królowej Zofii, Polar Music
Prize, Kyoto Prize), doktoratami honoris causa kilkunastu
prestiżowych uczelni w Polsce, Europie i Ameryce (w tym
uniwersytetów Warszawskiego, Jagiellońskiego, w Cambridge,
Strasbourgu, Chicago, Montrealu, uczelni muzycznych w Cleveland i
Bostonie). Był członkiem honorowym wielu akademii artystycznych i
naukowych oraz stowarzyszeń muzycznych. Wyczulony na potrzeby
innych, przez wiele lat prowadził dyskretną działalność
charytatywną, m.in. fundując stypendia dla młodych kompozytorów i
wykonawców. Czując się obywatelem, któremu bliskie są sprawy
społeczeństwa, w latach 80. aktywnie angażował się w różne
formy działań „Solidarności”.
Dzieła
Lutosławskiego wywarły ogromny wpływ na rozwój muzyki naszych
czasów. Konsekwencja w odkrywaniu nowych obszarów muzyki w
połączeniu z twórczym sięganiem do tradycji, mistrzowska technika
kompozytorska i oryginalność języka muzycznego zapewniły mu rangę
jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku.
kt
źródło: Instytut Muzyki i Tańca
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz